Bajet 2012: Pampasan keatas kelewatan tax refund

Leave a comment


Camne dengan Bajet 2012 yang baharu dibentangkan? Apa reaksi korang? Puas hati? Gembira? Kecewa?

Well, bak kata pepatah ‘rumah dah siap,pahat pula berbunyi’. Pelbagai pandangan, pujian dan tidak kurang juga kritikan diberi kepada Menteri Kewangan selepas pembentangan bajet 2012 yang lalu. Tak dinafikan kita tidak boleh memuaskan hati semua pihak dan ada juga apabila diberi, mahukan lebih lagi.

Satu perkara yang berjaya menarik perhatian aku ialah cadangan pampasan yang akan diberi kepada pembayar cukai sekiranya berlaku kelewatan pemulangan cukai terlebih bayar (korang boleh baca sendiri cadangan ni kat ruangan lampiran Bajet 2012, pegi ke laman web LHDN dan di ruangan atas kanan ada link nye).

Isunya disini ialah pembayar cukai akan dikenakan penalti sekiranya lewat membayar cukai tertunggak. Manakala tiada apa2 pampasan sekirannya pihak LHDN lewat memulangkan cukai terlebih bayar. Jadi agak adil bagi kedua-dua pihak sekiranya sistem ini dimulakan. Sebenarnya cadangan ini selaras dengan apa yang telah lama dibuat di kebanyakan negara maju.

Mengikut cadangan Bajet 2012, sistem ini akan dimulakan bermula tahun taksiran 2013.

Namun ia bersyarat. Pampasan ini hanya layak diberikan kepada pembayar cukai yang menghantar borang dalam tempoh sahaja. Mekanisme sistem ini ialah pampasan 2% akan dibayar atas asas harian bermula 1 hari :

1. Selepas 90 hari dari tarikh tutup pengemukaan e-filing

2. Selepas 120 hari dari tarikh tutup pengemukaan manual

Senang difahami, kan? Secara tak langsung sistem pampasan ini akan mempertingkatkan kecekapan pentadbir cukai negara ini..

Advertisements

Just another sunday

Leave a comment


Hari ahad yang perlahan. Jom layan music video nih. We party rock!!

Taxing flag

Leave a comment


A visitor from Holland was chatting with his American friend and was jokingly explaining about the red, white and blue in the Netherlands flag. "Our flag symbolizes our taxes," he said. "We get red when we talk about them, white when we get our tax bill, and blue after we pay them."

"That’s the same with us," the American said, "only we see stars, too."

Hati-hati! Nigerian scam alert!

Leave a comment


Lepas balik kerja aku buka inbox dan di ruangan "Spam" muncullah emel dibawah.
Sekali baca isi kandungan emel ni aku dah tau ini emel scam – banyak kesalahan tatabahasa dan ejaan
; standard emel scam. Apa yang membuat aku terkejut ialah ianya
menggunakan bahasa melayu! Biasanya emel scam ni berbahasa inggeris.

Aku tak tahu sapa yang tulis emel ni, mungkin juga orang Malaysia sendiri atau pun Nigerian scammers
sudah upgrade skill sampai mamat-mamat durjana dah boleh hantar emel scam menggunakan
bahasa melayu. Jadi anda berhati-hati!

Selamat hari raya!

Assalammuailaikum,

Saya ingin merpenalkan diri saya terlebih dahulu. Nama
saya Puan Shahsilla Binti Sarippudin from Malaysia.
Untuk makluman saya penghidap kanser di tahap yang
serius. Dan doktor telah mengesahkan bahawa saya tidak
akan dapat bertahan hidup lebih lama. Dengan murah hati
nya saya ingin mendermakan segala yang saya miliki dan
ini adalah keinginan yang saya dan arwah suami saya
telah rancang sebelum ini. Memandangkan kami tiada di
kurniakan cahaya mata.

Dengan murah hati nya dan keikhlasan hati saya dan
arwah suami saya. Dan saya percaya allah maha
mengetahui niat saya ini. Dengan ini, saya menghulurkan
atau menyumbangkan sejumlah wang sebanyak £2,000.000.00
(Dua Juta Paun) kepada anda. Dalam memudahkan semua
urusan antara saya dan anda, saya akan meminta peguam
saya menyediakan segala dokumen yang berkenaan. Dan
dengan izin allah semua urusan akan berjalan dengan
lebih lancar, dan pindah hak milik di antara kita tidak
akan bermasalah. Semoga allah memberkati segala
kerjasama dari anda dan gunakan lah pemberian saya ini
dengan bijaksana.

Salam,
Puan Shahsilla

Tarif elektrik

Leave a comment


Tarif elektrik akan dinaikkan bermula 1 Jun. Namun adakah aku, korang dan yang lain2 faham bagaimana mengira penggunaan elektrik?

Jom layan video dibawah..

Lazy and a shopping mission goes wrong

Leave a comment


I haven’t posting anything in two month because I’ve got no idea what to write. There a so many things happen in this two months and today I’m back.

Haven’t you all watch the new Bruno Mars music video title The Lazy Song? It’s a really simple mv with Bruno Mars dancing some guys wearing chimpanzee mask.

Enjoy the official mv and a live version.

I’m planning to do some shopping/window shopping tonight but instead I’m buying a novel title The Runaway Jury by John Grisham. So Go figure. Haha!!

Bank Name

Leave a comment



Mother decided that 10-year-old Cathy should get something ‘practical’ for her birthday.

“Suppose we open a savings account for you?” mother suggested. Cathy was delighted.

“It’s your account, darling,” mother said as they arrived at the bank, “so you fill out the application.”

Cathy was doing fine until she came to the space for ‘Name of your former bank.’ After a slight hesitation, she put down ‘Piggy.’

Older Entries Newer Entries

%d bloggers like this: