Pada cuti hari minggu yang lalu, aku menghadiri Satu Majlis akad nikah
kawan pada kawan ku. Waktu tu aku bercuti dikampung dia. Jadi bila ada
kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut sama.

Masa tu majlis akad nikah tu dijalankan di ruang tamu. Ramai orang aku
tengok, sambil duduk bersila mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki.
Dahsyat, pengantin tu duduk atas bantal macam raja. Aku jarang tengok
majlis macam nih. Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit2 untuk
dengar apa yang tok kadi akan tanya. Rupanya macam2 jugak tok kadi tanya.
Tapi ada satu soalan yang menyebabkan aku malu besar?..

Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye
mamat pengantin tu jawab ” lima “. Tok kadi tanya lagi, bagi contoh2 najis
kecil, dia pun jawap kencing baby yang kecik2 lagi. Tok kadi pun angguk ler,
jadi aku rasa jawapan tu ok la kut. Tok kadi tanya lagi contoh najis besar,
mamat tu mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok syiling, aku
rasa macam nak tolong je mamat pengantin tu?bukannye susah, jawapannya
anjing ngan b@b! je,..tapi mamat tu dah mula berpeluh jantan keluar kat
dahi?.tok kadi mula senyum.

Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar ‘anjing ngan b@b! la hoi’, tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar. Aku tak
tahu apa yang jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi kecoh kerana ramai
orang yang berada disekeliling majlis tu sambil minum air sirap, tersembur
keluar minuman tu terkena baju ramai orang, aku pun sama, masa tu aku
tengah minum sirap tu, tiba2 aku semburkan balik, dah kene member kat
tepi2, kecoh jadinya, aku pegang mata aku, penuh dengan air mata. Yang
aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh najis besar kat pengantin tu
keadaan senyap sunyi?.

Tapi bila pengantin tu jawap “Taik Gajah”. suasana jadik hingar bingar
dengan gelak ketawa orang yang dah tak boleh tahan, nak control macamana
?taik gajah? besar betul..nak2 bila gajah makan durian.hahhaha!!! mmg
kelakar!!!!

Share Share on Facebook